0888 11 22 00
Най-добрият сайт на агенция
за имоти според потребителите

При наемане и отдаване под наем на имот

Независимо дали отдавате под наем или наемате имот, въпроси по отношение на документалната и правната страна по една такава сделка винаги има. В раздел „При наемане и отдаване под наем на имот“ от секция “Често задавани въпроси” се постарахме да съберем въпроси и отговори в помощ на наемодатели и наематели. В този раздел можете да разберете как се определя наемна цена на имота, какви са необходимите документи, как, кога и къде се декларира доход от наем, период на наемане на имот, съставя ли се приемо-предавателен протокол при отдаване и наемане на имот и още много друга полезна информация. 

Необходима ли е промяната на адреса при наем?

Смяната на адресната регистрация е една от задължителните крачки в случай че обмисляте да промените мястото си на пребиваване. Според чл. 99 от Закона за гражданската регистрация – Всяко лице е длъжно в срок от 30 дни да заяви промяната на настоящия си адрес. Важно е да бъде уточнено, че съществува разлика между понятията настоящ и постоянен адрес, която има основно значение за правомощията, от които може да се възползвате. Постоянният адрес представлява населеното място, на което сте вписани в регистъра на населението. Това е адресът, който е посочен във вашите официални документи, например в личната карта и задграничния ви паспорт. Настоящият адрес е мястото, което обитавате към момента. Така например в случай че живеете под наем или в студентско общежитие, като настоящ адрес трябва да бъде посочен адресът на квартирата/общежитието, в което сте настанени. Важно е да знаете, че постоянният и временният ви адрес могат да съвпадат.

Как се прекратява договор за наем от страна на наемателя?

Ако сте в ролята на наемател и искате да прекратите договора за наем, имате право да го направите, но трябва да се съобразите с посочения в него срок. Подаването на писмено предизвестие е задължително условие, което трябва да спазите при предприемането на такива действия. В случай че решите да напуснете жилището по-рано, дължите неустойка на наемодателя. Обикновено тя е в размер на един наем, но, разбира се, всичко зависи от предварителните договорености между вас и условията, записани в договора за наем.

Трябва ли да плащате данъци върху отдадени под наем имоти?

Накратко отговорът на въпроса е „да“. Причината се състои в това, че при отдаването на имот под наем местните физически лица получават доходи от наемните отношения, които подлежат на облагане с данък по чл. 31 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ).

Защо е необходимо сключването на договор за имот под наем?

Според Българското законодателство сключването на договор за наем на имот има задължителен характер. Неговото предназначение предвижда конкретно регламентиране на взаимоотношенията между двете страни (наемател/наемодател) в споразумението. В съдържанието на договора за имот под наем се включват детайли от различно естество, които обаче имат основно значение и пряко рефлектират върху условията и начина на ползване на недвижимия имота.
Най-важните елементи на договора за наем са:
-    Срок на договора и наемна цена
-    Права и задължения на наемодателя и наемателя
-    Клаузи при неспазване на договора
 

Как се прекратява договор за наем от страна на наемодателя?

Като наемодател разполагате с права, но е и необходимо да се съобразявате и с описаните в договора за наем задължения. Прекратяването на договора за наем от Ваша страна трябва да се случи, като вземете предвид подписаните условия. В случай че решите да прекратите договорните си отношения с вашия наемател, е от значение да сте наясно, че вие също му дължите уговореното в договора предизвестие.

Възможно ли е предсрочното прекратяване на договор за наем?

В Закон за задълженията и договорите (ЗЗД) не е изрично упоменат минималният срок, за който може да се сключи договор за наем на имот. Не се посочват и срокове или начин на плащане на дължимите суми. Това е оставено в ръцете на страните, за да могат те да се споразумеят по най-добрия и удобен за тях начин. Според ЗЗД наемните отношения приключват с изтичане на срока на договора по взаимно съгласие на страните.
Възможно е обаче прекратяването на договорните отношения да се случи предсрочно. За целта лицето, което е решило да предприеме такова действие, е необходимо да даде писмено предизвестие на отсрещната страна по образеца, посочен в договора за наем.
 

Как се наема жилище?

Сътрудничеството на агент на недвижими имоти е от съществено значение в бързото откриване на приветлив имот с достъпен месечен наем. Това е така, тъй като брокерите познават в детайли пазара на имоти и актуалните тенденции, което освен че ви осигурява пряк път към по-атрактивни имоти, елиминира риска от дълъг и изтощителен процес, който в резултат често води до неизгодни сделки.
Работата на експертите в сферата спомага на наемателите да се ориентират в ситуацията. Добрият брокер ще защитава интересите и ще предоставя ценни насоки при възникването на ситуации, изискващи допускането на компромис с първоначалните нагласи и желания на наемателя. 

Ако решите да се доверите на професионален консултант в търсенето на имот под наем, ще се възползвате от още една привилегия – съдействие в изготвянето на документалната част. Брокерите на недвижими имоти имат солиден опит със сключването на различни по естество сделки, включващи контакти с много и разнообразни клиенти. Това им позволява да бъдат наясно с всички капани и порочни практики, които могат да възникнат около сключването на споразумение за наемни отношения. 
 

Какво трябва да знаем преди да наемем жилище?

Независимо дали сключвате договор за наем на недвижим имот между физически лица в ролята на наемодател, или от позицията на наемател, е важно да имате представа от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), тъй като той би могъл да ви бъде от полза. Така например съгласно неговите разпоредби се дава възможност на двете страни по споразумението свободно да определят клаузите по договора. Единственото задължително условие е текстовете да не противоречат на закона и добрите нрави. Имайте предвид, че за по-голяма сигурност бихте могли да заверите нотариално договора си за наем 
 

Какви документи са нужни за наемане на апартамент в София?

За да наемете апартамент в София, документите, които трябва да представите са: документ за самоличност (лична карта), подписва се договор за наем и от двете страни (собственик и наемател). Наемодателят предоставя документ за собственост върху недвижимия имот (нотариален акт, скица или др.), както и банкови данни за превод на месечен наем. Препоръчително е към документацията да се добави и приемо-предавателен протокол. Консултацията с брокер е най-сигурния начин, че успешно ще завършите сделката за наем. Специалистите са отлично запознати с цялата документация и могат да ви гарантират сигурност. 
 

Къде да наемем апартамент в София?

Сред най-предпочитаните и популярни квартали за 2025 година се нареждат Центъра на столицата, но и по-отдалечени, но устроени и развиващи се квартали като  Хладилника, Кръстова вада, Овча купел, Люлин, Южни райони, Малинова долина, Манастирски ливади, Младост. За да сте сигурни, че ще направите най-добрият избор при наем на жилище, можете да се консултирате с имотен агент, който да ви даде насоки. 
 

Как да се дава офис под наем?

Ако сте взели решение за отдаване на офис под наем, най-сигурният начин да сключите успешна сделка, е да се консултирате с брокер. Експертите от Address могат да ви дадат съветите, от които се нуждаете. Те притежават богата гама от знания в имотната сфера, познават пазара и ще ви насочат спрямо вашите индивидуални нужди. В допълнение, брокерите могат да ви помогнат с изготвянето на оценка и цена за офиса, както и да ви окажат съдействие при подготовката на документацията. 
 

Каква е минималната породължителност на един наем?

В България до момента няма законово определена минимална продължителност за наемане на офис пространство. Тези условия могат да бъдат предварително подготвени от собственика или да се договорят между двете страни от процеса. Независимо от продължителността, периодът трябва да бъде описан в договора за наем, както и условията за предсрочно напускане. Консултирайте се с имотен експерт, който да ви насочи по време на изготвяне на договора. По този начин можете да сте сигурни, че няма да бъдат допуснати грешки. 
 

Какви са предимствата на къщите под наем?

Къщите под наем са идеален избор, ако търсенето ви е насочено към наличието на  уединение, спокойствие и комфорт в по-отаделечени от градската среда райони. Ако финансово не сте готови за покупка или не сте определили плановете си в дългосрочно отношение, то можете да проучите какви са възножностите за наемане на къща, която да отговаря на изискванията ви. 
 

Как да намерим добри клиенти?

Провеждането на огледи може да се окаже предизвикателство, както и да отнеме голяма част от свободното ви време, особено ако не откривате наематели, на които да поверите имота си. Консултирайте се с наш експерт още днес и намерете перфектните наематели в най-скоро време. Брокерите на Адрес притежават богат опит и знания не само относно пазара на имоти, но и по отношение на характера на на наемателите. Професионалните агенти могат лесно да разпознаят, ако намеренията на клиентите са сериозни, а от друга страна ще отменят задължителното ви присъствие на срещите. 
 

Ще се съгласят ли на цената?

В някои обстоятелства потенциалните наематели може да искат да преговарят с вас по отношение на цената. Важно е да бъдете подготвени за такива случаи и да сте наясно с това дали искате да предлагате отстъпки и до каква степен ще си ги позволите. Ако смятате, че преговорите не са ваша силна черта, доверете на утвърдена агенция като Адрес. Нашите брокери са професионално обучени да провеждат именно такъв тип разговори и да съумеят да договорят реална и справедлива цена, която да устройва както вас, така и наемателите.