Какво трябва да знае един брокер на недвижими имоти?
Професионалният брокер е винаги запознат с текущата пазарна ситуация, знае посоката, в която се движи пазара, както и текущите потребителски предпочитания относно имотите, които се търсят.
От къде се вади скица на имот?
Скица на имот може да бъде получена от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). Те отговарят за поддържането на регистри и планове, свързани със земя и имоти. Скицата може да бъде проверена във всеки един областен град в България в Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК).
Колко струва данъчна оценка на имот?
Удостоверението за данъчна оценка на имот в България се издава за около две седмици след подаване на заявлението. Услугата се предоставя от отдел „Местни данъци и такси“ на съответната община, район, кметство по местонахождение на имота.
Стандартната цена е около 17 лв. за Столична община. Срещу допълнително заплащане се предлагат бърза и експресна услуга, при които документът може да бъде получен в рамките на един или два дни.
За бърза услуга, таксата е между 10 лв. и 20 лв. като за гр. София е 25.5 лв.
За експресна услуга, таксата е между 20лв. и 40 лв. като за гр. София е 34 лв.
Какво представлява договора за изключително предимство?
Ексклузивният договор (или договор за изключително предимство) се сключва между продавач на имот и агенция, като посредством него се реализира предоставянето на права за продажба на имот върху конкретна агенция и определен агент на недвижими имоти. Договорът за изключително предимство на първо място е ангажимент, който собственикът възлага на една единствена агенция, а тя, от своя страна, се наема със задачата да открие нов собственик за жилището. Чрез договора за изключително предимство правата се предоставят на конкретна агенция, която следва да го реализира на пазара, представяйки го пред потенциални купувачи по начин и с механизми, които не могат да бъдат приложени без наличието на този договор.
Кои са основните стъпки при прехвърляне на имот?
Всяка една промяна на собствеността над недвижимо имущество се осъществява с помощта на документация, която валидира сделката – нотариален акт или договор за покупко-продажба. Налице трябва да бъдат и други документи, които съпътстват всяка една такава сделка – данъчна оценка, скица на имота, удостоверение за липса на тежести. За успешно финализиране на сделката, тя се изповядва пред нотариус и се заплащат съответните такси.