В тази статия ще научите стъпките за успешно отдаване на офис под наем – от подготовката до юридическите аспекти и управлението на имота!
Отдаването на офис под наем може да се окаже не лека задача, особено, ако решите да се замете самостоятелно с процеса. Преди всичко, най-важната стъпка, за да успеете да завършите успешно сделка, е да направите внимателно проучване на актуалните условия и състояние на пазара на наеми. Запознайте се с цените на пространства със сходни характеристики като тези, с които разполага офисът, който вие предлагате. Ако имате реалистични очаквания за сделката, то вие ставате конкурентоспособни на пазара за наеми и по този начин шансовете за осъществяване на безпроблемна и успешна уговорка, значително се повишават.
Определете естеството на целите, за които е подходящо пространството ви, и какъв трябва да бъде характера на наемателите. Например, ако разполагате с по-малък офис, то тогава се насочете към провеждането на огледи от страна на малки фирми/бизнеси/стартъпи. Малките колективи нямат нужда от прекалено просторно пространство за работа. За тях би било достатъчно помещение, което да отговаря на нуждите им, спрямо дейностите, които извършват.
От друга страна, ако предлагате голям офис, който предполага поместване на големи компании с многобройни служители, то тогава фокусът ви трябва да е насочен именно към срещи с наематели, които имат по-мащабни изисквания и нужди. Големите компании обикновено се нуждаят от повече място, за да има всеки служител пространство за работа. Поради тази причина те залагат на големи офис пространства.
Консултацията с имотен експерт е най-сигурният начин да сключите успешна сделка за наем на вашия офис. Брокерите могат да ви дадат съвети, да ви разяснят състоянието на пазара с минимални усилия и за кратко време, без да се налага вие да правите проучването. Това е така, поради причината, че те познават всички характеристики и възможности, свързани с недвижимите имоти, техните цени и условия.
Освен това, имотните консултанти биха могли да ви съдействат относно оформянето на документацията, която ще е необходима за извършване на сделката. Брокерите знаят как да съставят договори или да проверяват вече съставени такива. Тази стъпка е важна, тъй като всички документи по сделката трябва да бъдат изрядни, за да се осъществи тя безпроблемно.
Оценката на имота и правилното определяне на наемната цена са ключови стъпки в процеса по отдаване на вашия офис под наем. Редно е да си поставите реалистични цели и изисквания, за да сте сигурни, че сделката ви ще завърши успешно. Определянето на цената зависи от редица аспекти, но на първо място, тя се финализира на база пазарното проучването, което трябва да бъде извършено.
Локацията, квадратурата на пространството, допълнителните удобства, които предлага то, както и възможностите за достъп до него, са основните фактори, който могат да повлияят при определянето на наемната цена. Тук е ключово да сте определили конкретното предназначение на офиса, за да знаете какво естество да търсите в потенциалните наематели, с които организирате огледи. Редно е да определите реалистични очаквания за цената, която можете да договорите с наемателите. Големите фирми, разполагат с по-широки финансови ресурси, в сравнение с малките бизнеси. От друга страна, ако офисът се намира в удобна, централна и леснодостъпна локация, то наемът може да бъде по-висок, обуславяйки се от добрите условия.
За тази стъпка от процеса също бихте могли да се консултирате с брокер. Експертът може с „един поглед“, аргументирайки избора си, да определи реална наемна цена на пространството, което искате да давате по наем. Това е така поради причината, че брокерите отлично познават пазара и особеностите му, но и имат способността да направят сравнителен анализ между вашето пространство и пазарните условия, в най-кратки срокове. Тази обратна връзка от имотен експерт би ви дала възможност да разберете къде се намирате вие на имотния пазар и с какви възможности разполагате. Брокерите допълнително могат да ви дадат съветите, от които имате нужда, и да ви съпроводят през целия процес.
Освен това, в цената на месечния наем може да бъде включена и поддръжка (ежедневно или седмично почистване) на офиса, ако то предполага такава. Ако пространството се намира в бизнес сграда, например, може да се наложи заплащане на охранителна система (СОТ или охранител), като сумата също следва да влезе в наемната цена.
Наемните условия трябва да бъдат писмено определени, т.е да бъде оформен и съставен на договор за наем. Това също е неизменна част от процес, за изпълнението на която, е възможно да ви е необходима юридическа помощ. Address недвижими имоти притежава обучен и опитен екип, който може да ви окаже съдействие, дори по отношение на формиране да договорните условия. Ако съставите самостоятелно договора, то можете да се обърнете към специалист, който да направи проверка, и да нанесе корекции, ако има нужда. Всички документи трябва да бъдат изрядни, за да се финализира сделката.
Важно е да знаете, че в писменото споразумение с наемателите, трябва да бъдат описани всички детайли за периода на наемане – сроковете за нанасяне и напускане, условия за предсрочно прекратяване на договора, както и да е описан месечният наем и депозит.
Важно е да бъде определен въпросът за предсрочно напускане, тъй като той се свързва със заплащането на неустойка от страна на наемателите. Тези договорки трябва да бъдат съобразени спрямо двете участващи страни, отново, с оглед на това да бъдат избегнати разногласия. Договорът носи сигурност и гарантира изрядността на всички дейности, свързани с наемането на пространството.
В него може да присъства информация за споразумение по отношение на извършване на ремонтни дейности. От съществено значение е да се описват такъв тип детайли, за да избегнете разногласия, недоразумения и евентуални проблеми с вашите наематели. Отговорността за основните ремонти обикновено се пада на собствениците, но е редно, наемателите да спазват правилата, да пазят имуществото, което им е предоставено. Това също трябва да бъде описано в договора.
Друг аспект от договора за наем е споразумение относно заплащане на месечните сметки и разходи. В обикновения случай, тези разходи се поемат от наемателите, освен ако не бъде изрично уговорено друго между двете страни.
Договорът трябва да бъде подписан от двете страни, за да бъде валиден, а условията по него, е редно да се спазват, за да бъде успешен и безпроблемен целият процес.