Защо е необходимо сключването на договор за имот под наем?
Според Българското законодателство сключването на договор за наем на имот има задължителен характер. Неговото предназначение предвижда конкретно регламентиране на взаимоотношенията между двете страни (наемател/наемодател) в споразумението. В съдържанието на договора за имот под наем се включват детайли от различно естество, които обаче имат основно значение и пряко рефлектират върху условията и начина на ползване на недвижимия имота.
Най-важните елементи на договора за наем са:
- Срок на договора и наемна цена
- Права и задължения на наемодателя и наемателя
- Клаузи при неспазване на договора
Какво трябва да знаем преди да наемем жилище?
Независимо дали сключвате договор за наем на недвижим имот между физически лица в ролята на наемодател, или от позицията на наемател, е важно да имате представа от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), тъй като той би могъл да ви бъде от полза. Така например съгласно неговите разпоредби се дава възможност на двете страни по споразумението свободно да определят клаузите по договора. Единственото задължително условие е текстовете да не противоречат на закона и добрите нрави. Имайте предвид, че за по-голяма сигурност бихте могли да заверите нотариално договора си за наем
Как да направим правилния избор за ипотечен кредит?
При кандидатстване за ипотечен кредит трябва да бъдете наясно с видовете лихви, за да направите правилния избор, в зависимост от нуждите и възможностите ви.
Но, независимо каква е причината да се насочите към кандидатстване за ипотечен кредит, първо е добре да се запознаете внимателно с условията и изискванията на различните банки. Част от условията са общовалидни, но други са строго индивидуални за съответната банкова институция, затова проучете добре офертите, за да си спестите неприятните изненади.
За да откриете най-релевантната оферта, трябва да определите максималната сума, която можете да си позволите да изтеглите. Специалистите съветват тя да не да надвишава 50 пъти нетните ви месечни приходи на домакинството. Важно условие е да нямате и други кредити. Така например ако печелите по 1500 лв. на месец, то можете да изтеглите кредит до 75 000 лева [1500х50].
В случаите когато имате и други кредити, които обслужвате, то от 1/3 от месечното ви възнаграждение се изважда месечната вноска по актуалните кредити и се умножава по 150. Така ако заплатата ви е 1500 лв., а месечната вноска по актуалните ви кредити е 200 лв., то максималната сума, която можете да си позволите да изтеглите е 45 000 лева [(500-200)х150].
Съществуват два основни вида лихви по ипотечни кредити – фиксирана и плаваща. При фиксираната лихва, лихвеният процент остава непроменен през целия период на кредита. Това осигурява стабилност и предсказуемост на месечните вноски, тъй като те не се увеличават, дори и ако общите лихвени нива на пазара се повишат. Фиксираната лихва може да бъде предпочитана, тъй като предоставя спокойствие и защита от неочаквани лихвени промени. Въпреки това, началната лихва за фиксираните кредити обикновено е по-висока в сравнение с началната лихва за плаващите кредити.
При плаващата лихва, лихвеният процент може да се променя във времето в зависимост от пазарните условия и фактори. Това означава, че месечните вноски могат да варират в зависимост от измененията на лихвените нива. Този вид лихва може да бъде изгоден, ако предвиждате, че лихвените проценти ще останат стабилни или ще спаднат.
Първоначалната вноска е един от най-важните параметри за кредиторите. Стандартно тя е минимум 5% от цената на жилището. Колкото по-голяма е първоначалната вноска, толкова по-големи са шансовете за одобрение и по-изгоден лихвен процент. Това е напълно разбираемо - голямата първоначална вноска показва, че кредитополучателят е отговорен и добре подготвен за тази голяма стъпка. Освен това, ако задълженията не бъдат погасени навреме, поради залога банката ще придобие имота и ще може впоследствие да го продаде. Първоначална вноска над 15% се счита за много добра.
Във ваша помощ би било и да се доверите на кредитен консултант, чиито услуги са напълно безплатни за потребителите. Тe не костват никакви средства и време за вас. Дори напротив – спестяват ви значителна част от времевия ресурс, с който разполагате. Кредитният консултант е част от Регистъра на кредитни посредници на БНБ и има партньорства с всички големи банки в страната. Комисионната не се заплаща от клиента, а от финансовата институция, като въпреки това банката никога не калкулира неговите услуги към общата стойност на кредита. Това се дължи на обстоятелството, че професионалният посредник до голяма степен върши част от работата на банката – от консултиране до структуриране на сделката и попълване на необходимата документация.
Какви са рисковете при закупуване на ипотекиран имот?
Рискове при закупуването на ипотекиран имот могат да са налице тогава, когато не са направени необходимите проучвания относно ипотеката на желаното за покупка имущество. Това са жилища с повече от една ипотека или разминаване между реалната стойност на задължението и обявената продажна цена. Съществен риск за вас, като купувач, представлява и изплащането на съответната сума директно към продавача, а не към кредитора. За да минимизирате всички тези рискове, е най-добре да се обърнете към професионалист в сферата на недвижимите имоти, който да ви окаже съдействие в процеса.
Какви документи са нужни при покупката на жилище?
Най-често изискваните документи, свързани с покупко-продажбата, са: документ за собственост на продавача, данъчна оценка на имота, схема или кадастрална скица на имота, удостоверение за вещни тежести, удостоверение за семейно положение на продавача, удостоверение за наличие или липса на задължения за продавача, документ за самоличност.
Успех!
Благодарим ви! Проверете имейл адрес си, за да активирате регистрацията.
Успех!
Благодарим ви! Очаквайте скоро да се свържем с вас!
Вход
Влезте с профила си, за да разгледате повече снимки и да получите по-подробна информация.