Знаете ли какъв е процесът за попълване на данъчна декларация за недвижим имот? Нашите експерти споделят повече в тази статия!
Независимо от това дали имате закупен имот, придобит по наследство или получен чрез дарение, декларирането на недвижима собственост е със задължителен характер.
Също така, совен при всяко придобиване на недвижимо имущество, а също и при промяна на собственика, при предоставяне за ползване и управление на имущество, което е държавна/общинска собственост, когато се сдобиете с нов имот, който все още не е въведен в експлоатация според местния закон за устройство на територията, когато дадено имущество се отдаде на концесионер, при промяна на предназначението, в случай на преустройство или друго обстоятелство, което засяга формулирането на данъчната оценка.
Добре е предварително да се информирате за актуалните данни на вашето имущество и какви допълнителни документи е необходимо да приложите към вашата данъчна декларация. Освен попълнената по образец бланка е възможно да поискат да предоставите документ за самоличност, свидетелство за собственост или наследство и всякакви строителни книжа като например скица на имуществото.
Документите, от които се нуждаете при декларирането на недвижим имот, ако сте в ролята на физическо лице, са:
> Декларация по чл. 14 от ЗМДТ;
> Документ за собственост /копие/;
> Разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация /при ново строителство/;
> Удостоверение за наследници /при наследство/;
> Решение на ТЕЛК /при основно жилище/;
> Пълномощно /при подаване на декларацията от пълномощник/.
На първо място имайте предвид, че е възможно да има разлики в бланката за попълване, в зависимост от вида на вашия имот (къща, апартамент, земя или друг). Най-често използвана е декларацията по чл.14 от закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Такъв формуляр можете да получите на място в местната общинска служба или предварително да изтеглите и попълните екземпляр от сайта на общината или държавните институции. Попълнете формуляра, следвайки инструкциите посочени в него. Внимателно сверете данните, които изписвате, за да сте сигурни в тяхната точност.
Брокерът е наясно с всички детайли и нужни документи, и ще ви бъде от полза да се консултирате с него относно цялостния процес при подаване на данъчна декларация.
След като коректно сте попълнили бланката следва да се подпишете и да я подадете в местната данъчна администрация в сроковете, определени от закона. Ако нямате възможност да посетите общинските служби, може да подадете своята бланка и онлайн в сайта на държавна агенция „Електронно управление“. Съгласно определената дължима стойност ще трябва да заплатите калкулираните данъци. Плащанията могат да се извършват по банков път, на място в общинската служба, или чрез други платежни методи, предоставени от администрацията.
Документът се подава от съответното задължено лице, като това може да бъде собственикът на имота, друго лице, упълномощено да управлява и използва недвижимата собственост’ ползвателят на промишлено имущество или предприятие с издадено право за ползване, концесионерът, управляващ съответното имущество.
Освен това, наемодателите са длъжни да декларират своите доходи от отдаване на собствеността под наем.
Законът за местните данъци и такси предвижда и облекчения при определянето на данък, когато се отнася до имот, който се явява основно жилище, както и за имот, който е основно жилище на лице с намалена работоспособност.
За имот, който се използва като основно жилище, на данъчно задълженото лице се полага правото да се възползва от 50% намаление от размера на данъка.
Имот, който е основно жилище на лице с намалена работоспособност от 50% до 100%, има право да се възползва от данъчно облекчение, като намалението в размера на данъка е 75%.
Данъците се плащат на две равни вноски: до 30 юни и съответно до 31 октомври на годината, за която се дължат. Ако цялата стойност на данъка се плати до 30 април, се ползва отстъпка и от 5%.
Попълването и подаването на данъчната декларация не отнема много време, но изисква предварително запознаване с цялостната информация за наличния имот, проследяване на предишни промени, съсредоточаване в правилното попълване и последваща проверка, преди самото представяне на данъчната декларация.
Брокерът на недвижими имоти ще ви помогне с ценни съвети и ще ви ориентира относно цялостния процес по попълване на данъчната ви декларация. Той ще ви насочи каква документация ще е нужно да набавите предварително, ще ви съдейства с информация къде какво да търсите, ще ви спести време в проверките, тъй като има много повече предварителен опит в попълването и подаването на подобен тип документи.