0888 11 22 00

Какво да изберем, когато търсим нов офис: да закупим или да наемем?

нов офис: да закупим или да наемем?

Изборът на нов офис може да е труден. Дали да закупите или наемете? Може ли брокер да помогне да решите какво е най-добро за вашия бизнес?

Фактори за разглеждане

Решението дали да наемете или купите офис пространство е лично, което зависи от редица различни обстоятелства. Ето някои от тях, с които е добре да се запознаете:

 

Финансови съображения

Ако вашият бюджет позволява, закупуването на офис, това решение може да бъде добра инвестиция в дългосрочен план, тъй като ще имате актив, който може да повиши стойността си с времето. Въпреки това, наемането на офис предоставя гъвкавост и не изисква значителни първоначални разходи.

Но също така, често се случва купувачите да надценят финансовите си възможности и в крайна сметка да не могат да си позволят закупуването на офис на конкретната локация, върху който първоначално са се спрели, а това би повлияло не само на вас като инвеститор, но също така и на вашия бизнес и на служители ви, които биха изиксвали конкретност и прозрачност, когато се подходи към закупуване на офис. Важно е да прецените и включите разходите свързани с това – ще трябва да заплатите нотариални такси, данъци и такси при изповядване на сделката при нотариус. 

При наемането също трябва да вземете предвид финансовата страна на нещата. Обмислете добре и преценете дали ще имате финансовата възможност да плащате наема и текущите сметки на време. Съобразете всичко това с работната ниша, в която практикувате, трябва да имате цялостен поглед върху икономическата и социалната ситуация в държавата, за да сте наясно къде се намирате вие, прогнозират ли се трудности в бранша ви, което би затруднило изрядността ви като наемател на офис, освен това и като управител на бизнес, от чието развитие зависят и вашите служители.

 

Предимства на закупуването

Преценете бъдещите нужди и цели на фона на дългосрочното развитие на бизнеса си. Ако виждате офисното пространство като дългосрочна инвестиция и стабилна база за вашия бизнес, закупуването може да е най-подходящото решение за вас. 

 

Изграждане на активи

Притежанието на имот, в това число и офис, се смята за изключително ценен актив. Всичко подлежи на някакви промени, временни или по-продължителни и малко хора остават в един едно и също офис пространство за много дълъг период, което води до това, че ако решите да продължите напред, да смените атмосферата, или пък екипът ви се разраства, можете да използвате наличния офис като сигурна и възвръщаема инвестиция, а именно отдаването му под наем.

 

Фиксирани разходи

Ако предприемете закупуване на офис пространство, то процесът протича с първоначалните фиксирани разходи, характерни за покупка имот. Тук влизат нотариални такси, данъци, такси при изповядване на сделката по покупко-продажбата, комисионна за имотния агент, ако сте избрали да работите с такъв.

 

Предимства на наемането

Наемането на собствено офис помещение е естествен ход по пътя на развитие за всеки бизнес. Офис пространството снабдява бизнеса с гъвкавост и функционалност, като същевременно сплотява колектива на компанията и подобрява нейната вътрешна структура.
Сделките за наем на търговските площи могат да бъдат трудни и могат да отнемат повече време за финализиране, но въпреки това наемането може да се случи единсвено с подписването на договора на заем, като разбира се, в него фигурират всички законово задължителни клаузи, а също и допълнителни. 

 

Достъп до първокласни локации

Местоположението е важно за офис пространството ви, защото районът, в който се намира то, трябва да е благоприятен за конкретния бизнес, в който оперирате, особено ако клиентите посещават офиса ви често. 

Важно е да подберете място, разположен в близост до точки на градския транспорт. Това ще улесни достъпа на служителите и ще повиши тяхното удобство. В допълнение, е препоръчително да изберете сграда, която разполага с паркоместа. Това е друго ключово удобство, което служи за комфорт и функционалност на служители и ръководители.
Също така, ако намерите няколко офисни помещения, които имат потенциал за наемане и са разположение на топ локацията за вас, но не сте сигурни във финансовите си възможности за изплащане на наема, можете да стесните възможностите за наем на вашия офис, като поискате допълнително оферти от собственици на офиси в сградата например.

 

Адаптивност към пазарни промени

Ако бизнесът ви се развива бързо или има необходимост от промяна на локацията в близко бъдеще, наемането на офис може да бъде по-удачен избор, тъй като ви позволява по-лесно да се преместите. 

Направете предварително проучване на местните и регионалните тенденции на имотния пазар. Насочете се към развиващи се райони с по-голямо търсене на търговски имоти, тъй като това може да повлияе положително върху стойността на имота за в бъдеще.
 

Продай имота си за 48 часа