0888 11 22 00

Какви имоти търсят българите най-често през 2021 г.?

Имоти търсят българите най-често

Сред факторите имащи водещо значение за българите при избора на имот са цената и инфраструктурата. Въз основа на тях, повечето купувачи проявяват интерес към готови за нанасяне жилища – обзаведени или след ремонт. Докато при имотите с цел инвестиция предпочитани са двустайните апартаменти, то при личните жилища интересът е насочен предимно към тристайните. Научете още за актуалните тенденции от следващите редове.

Имотния пазар през 2021

Към момента пазарът е във възход, като не се предвижда скорошен спад на цените. Активността на купувачите е по-висока не само спрямо отминалата 2020 г., но и в сравнение с показателите от 2019 г. Предпоставки за подобна активност са породени вследствие на признаците за икономическо възстановяване при някои сектори и достъпността на кредитните продукти. Статистиката е ясно доказателство, че активността на жилищния пазар е успяла да се възстанови напълно и вече второ тримесечие подред нараства. Според данните на АДРЕС за периода април-юни 2021 г. сключените сделки са с 60% повече спрямо същите месеци през изминалата 2020 г. От началото на годината покупко-продажбите успяват макар и с малко да надхвърлят обемите през 2019-а.

Фактори определящи търсенето

Банкови условия и лични спестявания

Като основни фактори, определящи по-засилената активност, се открояват изгодните банкови условия и ниските лихви по ипотечните кредити. Освен това не бива да се подценява ролята на демографските процеси в страната, които внасят динамика в жилищния пазар в големите градове. Ръстът на заплатите и спестяванията на домакинствата, които от началото на извънредното положение досега бележат покачване, също рефлектират пряко върху засиления интерес на участниците на пазара и определят параметрите на тяхното търсене.

Финансова достъпност

Въпреки покачването на средните цени на имотите, по-ниските лихви и ръстът на заплатите успяват да балансират ситуацията на пазара, а финансовата достъпност на жилищата се подобрява. Ако сте решили да се сдобиете с тристаен апартамент в София, домакинство от двама работещи е необходимо да отдели около 23% от общия си доход за вноска по кредита. Така месечният разход за жилище е под препоръчителните 30% от общите доходи, което спомага за по-голямата сигурност и спокойствие на семейството при евентуално временно понижение на доходите.
В Пловдив и другите големи градове в страната ситуацията е сходна. За двустаен апартамент в Града под тепетата индивидуалният купувач е необходимо да отдели 30% от месечната си заплата, за да покрива вноските по ипотечния си кредит. Това се равнява на сума по-малка от средния месечен наем в Пловдив – около 250-270 евро.

Инфраструктура и поведение на клиентите

В райони с активно строителство на нови сгради, пазарът „на зелено“ е все по-динамичен, а запитванията запазват стабилни нива. Сделките за имоти в строеж през второто тримесечие са около 20-25%. Купените в процес на строеж апартаменти позволяват по-голям избор при подбора на жилище. Освен това тези сделки са изгодни, тъй като спестяват средства от бъдещи преустройства, поради възможността купувачите да планират своето жилище още в процеса на строителство. Активното ново строителство е съсредоточено предимно в кварталите, попадащи в южната част на София – Манастирски ливади, Кръстова вада и Витоша, както и разположените в полите на Витоша – Драгалевци, Бояна и Симеоново. Фокусираният интерес към покупката на жилище в тези райони, удобствата и социалната инфраструктура обуславя и по-високите цени на имотите. Най-скъпите столични квартали са Докторски паметник (и източната част на центъра), Лозенец и Иван Вазов. Ако търсите по-достъпна алтернатива, подходящи са северозападните квартали – Връбница, Обеля, Люлин. Те са идеална възможност за купувачите, които са водени от buy to let инвестиционната стратегия (или иначе казано – клиентите, които купуват апартамент с цел да го отдават под наем в дългосрочен план).

Сериозен фактор, който обуславя поведението на купувачите е миграцията, породена вследствие на пандемията. Тя доведе до това част от работещите и учещи хора да се върнат по родните си места. Най-открояващ се, по данни на НСИ, е механичният прираст във Варна. Той расте от +339 през 2019 г., до +2950 през 2020 г. От което става ясно, че със 770% повече хора са се преместили да живеят в морската столица.

Какви имоти търсят българите?

Тристайните апартаменти са най-предпочитани

Докато доскоро най-търсени бяха двустайните жилища, към настоящия момент най-предпочитани са имотите с три и повече стаи. Новото явление отново се оформя като естествено следствие, произтичащо от условията на пандемия и промените в ежедневието на хората.  Над 50% от потребителите проявяват интерес към апартаменти с повече от две самостоятелни стаи. Купувачите търсят усещане за простор и уединение, повече лично пространство, както и комфортна среда, поради обстоятелството че прекарват много време затворени у дома.

Ваканционни имоти

Интересът към сектора на ваканционните имоти и високата активност на българските купувачи, наблюдаван през 2020 г., продължава и през настоящата 2021 г. Това спомогна да бъде компенсирано отсъствието на чуждестранните клиенти и обособи българите, търсещи втори дом на морския бряг, като основни купувачи на този тип жилища. Много клиенти са водени от желанието да съчетаят семейната почивка със служебните ангажименти, като използват ваканционния имот като летен офис. Освен това личното жилище дава свобода и значително улеснява планирането и организацията на лятната ваканция.
Според данни на АДРЕС се очертава и друга интересна тенденция, която е характерна за големите градове, разполагащи с живописни крайградски зони и удобна връзка с центъра. Поради изнасянето на бизнеса в покрайнините на градовете, много българи започнаха да търсят имоти именно в тези части. Като красноречив пример може да послужи Варна, където строителството вече е свързало напълно града с курортите наблизо, строи се евтино и много хора купуват имоти, за да живеят целогодишно и при нужда, имат бърза връзка с централните зони на града. Търсят се имоти със собствени градини, басейни и такива в близост до парк. Така във Варна понятието “втори дом” започва да избледнява, тъй като „бягството от града“ през уикенда прераства в трайно изнасяне.

Паркингът е все по-важен

Проблемите с паркирането в големите градове, където пазарът на имоти е най-активен, водят до сериозно поскъпване на паркоместата и гаражите, доближавайки цените им до тези на жилищата. В София един гараж може да бъде продаден за 30 хиляди евро, а паркомясто – за 20 хиляди. Цена, срещу която купувачите без проблем могат да се сдобият с малък ваканционен имот на морето или дори едностайно жилище в периферните части на областен град.
В новоизграждащи се райони като Манастирски ливади и Кръстова вада има случаи, при които предприемачите са отворени към компромис с обявената цена на жилище. За сметка на това, изобщо не са склонни да правят отстъпки в офертата за продажба на паркомясто или гараж. Интересът е толкова концентриран, че не липсват случаи, в които ако съседи видят, че даден гараж не се използва, започват да се обаждат на неговия собственик през ден с предложения да им го продаде.