0888 11 22 00

Защо не успявате да продадете имота си?

Защо не успявате да продадете имота си?

Искате да продадете жилището си, знаете, че пазарът на имоти е активен и има много желаещи за покупка, но срещате трудности и не съумявате да затворите сделка. Причините могат да бъдат различни. 


Възможни причини за неуспешна продажба 

Няколко са факторите, които могат да попречат на вашия апартамент да стигнe до бърза и ефективна продажба на пазарна цена, която би ви удовлетворила.


Голямо количество обяви

Филтрите, заложени в сайтовете за имоти, са много, но в повечето случаи са незадължителни. Така, ако сте купувач и решите да заложите, например – София, продажби, двустаен в Младост, е силно вероятно да ви излязат стотици обяви. Това неминуемо обърква купувача, той се уморява от преглеждането на твърде много обяви. Затова е важно вашата обява да бъде едновременно ясна и атрактивна. Какво означава това? Споделете максимално много детайли за апартамента, поставете се на мястото на купувача и помислете какво вие бихте искали да знаете, ако купувахте. Посочете вида отопление, етаж, опции за паркиране, детайлно разпределение на помещенията, максимално точна локация. Осигурете достатъчно на брой снимки, които да са с добро качество и ясно да онагледяват помещенията. Не опитвайте да криете съществени неща, за да прикриете дребни недостатъци – това може да се окаже във ваша вреда при оглед. 
Най-добре се доверете на констултант, който да защитава интересите ви и да ви съветва коя информация да изведете на преден план. 

Но най-същественият механизъм, за да изпъкне вашият имот сред многото обяви, е готовността за изготвяне на хубава оферта, което означава подробна и ясна оферта, която да ориентира правилно отсрещната страна. Така повече хора биха взели решението да се свържат с продавача, защото биха сметнали, че разговорите по сделката ще бъдат оперативни и ефективни. 

 

Промотиране в много или неправилни канали

Ако дадена обява е поместена в прекалено много портали за имоти, отделно – и в различните страници и групи в социалните мрежи, то той може да събуди съмнения в потенциалните купувачи за много кратък период от време. Представете си, че си търсите апартамент и в рамките на седмица видите един и същи имот в два или повече специализирани сайта, както и в две групи във Facebook. Много вероятно е да сметнете, че има проблем с въпросния имот. Затова запазете „бутиков” образ на своята оферта – бъдете внимателни не само с това как го представяте, така че да изпъкне пред останалите, но и къде. Внимавайте офертата ви да не попада в сайтове със съмнителна репутация, защото тя автоматично ще се пренесе и върху вашето предложение.


Предлагане на имот, който не отговаря на изискванията на купувачите

Това е често срещана причина за невъзможност да продадем имота си, а вариантите да попаднем в тази хипотеза са много и различни. Добре е да проучите предварително пазара и да се консултирате със специалист. 

Понякога, ако имотът, който продавате, изисква твърде основен и скъп ремонт, който ще отнеме и много време на новите собственици, това би затруднило продажбата. Ако все пак не можете да си позволите ремонт по някаква причина, то е редно да калкулирате „недостатъка” в цената. 

Друг пример за това са всички възможни недостатъци на жилището. То би могло да е с изключително добро разпределение, функционалност и приток на естествена светлина, но да е в непредпочитан район. В този случай обсегът на потенциалните купувачи намалява и ще трябва да помислите как най-правилно да ги достигнете. На практика това важи за всички недостатъци – трябва да помислите дали е възможно да ги елиминирате, компенсирате или просто да ги отразите при ценообразуването. Така по-лесно ще „спечелите” купувачите. 

 

Най-честите грешки при продажба на имот

При опита си да продадем имота възможно най-бързо и на възможно най-изгодна за нас цена, често допускаме ключови грешки. Те могат да ни струват както по-бавна продажба на по-ниска цена, така и в даден момент невъзможност да сключим сделка, без да направим компромиси, които не са били необходими.


Завишена цена и липса на гъвкавост

Определянето на правилната цена е половината от успеха по сделката. Правилното проучване на пазара е от ключово значение. Завишената стойност на имота ще го задържи на пазара за дълго време, особено в период на икономическа нестабилност. Това има и друг косвен ефект. Ако апартаментът ви престои над 3 месеца в порталите с обяви, купувачите могат да решат, че с него съществува някакъв проблем. А след това продажбата му става по-трудна, тъй като намаляват запитванията. Така по-високата цена може да има обратен ефект и накрая да се наложи да се разделите с имота на подпазарна стойност. 

Всъщност, неправилно определената цена не е задължително да бъде завишена. Тя може да бъде и под актуалните пазарни стойности. Това от своя страна води до два проблема. Единият е в това, че, ако стигнете до сделка, ще бъдете на практика ощетени. Другият проблем е че подпазарната цена може отново да наведе част от купувачите на мисълта, че с имота съществува проблем. 

И в двата случая трябва да сте отворени към реакциите и действията на отсрещната страна, както и към съветите на консултантите. Ако откажете да се вслушате и категорично държите на първоначално обявената си цена, съществува опасност това да бъде единствено във ваша вреда. 

 

Предлагане в прекалено много агенции

На практика по този начин вашият имот ще се появява много пъти в порталите или ще се вижда на сайтовете на агенциите, а това влияе негативно на доверието на купувачите, тъй като всяка агенция има различен подход на представяне на имота. Практически, тук пазарната логика предполага имотът ви да се конкурира за вниманието на потенциалните клиенти. Това ще постигнете чрез качествено представяне, а не чрез количествено натрупване и „наводняване” на сайтовете с оферти.


Лошо състояние на имота

Лошото състояние на имота ограничава обсега на купувачите, които биха се поинтересували от вашата оферта. Има хора, които нямат нищо против да направят основен ремонт на жилището. Но и за тях е важно това да бъде калкулирано в цената – т.е. те очакват стойността да не е идентична с тази на подобно ремонтирано жилище. в същото време много от купувачите бързат да се нанесат, а ако го купуват с инвестиционна цел – да започнат да генерират печалба. Други пък не разполагат с времевия ресурс да се ангажират с основни ремонти. Затова ако имате възможност, ремонтирайте апартамента /това не означава, че трябва да го обзавеждате/. Ако пък нямате опция за ремонт, то ще трябва да отбележите лошото състояние като недостатък, който ще трябва да се отрази върху оферираната стойност.


Липса на кооперативност

Продажбата на имот не се състои единствено в това вашата оферта да бъде харесана. Оттук нататък предстоят поредица от разговори с потенциалния купувач. Разбира се, цената и евентуалните преговори по темата е част от тези разговори. Отделно от това обаче трябва да бъдете кооперативен по отношение на времето – т.е. доколко ще бъдете достъпен за огледи и ако не сте, да предоставите това право на консултанта, който ви представлява. Друг момент, в който трябва да бъдете кооперативни, е когато купувачът или неговият представител започнат да искат от вас документите за имота. Ако откажете да се ангажирате с тяхното подсигуряване или отлагате, е възможно купувачът да се откаже от последващи действия. Помнете, че сключването на сделка е по взаимен интерес и е важно и за двете страни да финализират процеса.